Jak si hrají koně s koňmi
ETOLOGIE
Jak si hrají koně s koňmi
Jedno z minulých Jezdectví bylo věnováno hrám,které člověk při pohledu na své koňské souputníky vymyslel k povyražení svému .Co na to koně?Řada z nich přinejmenším budí zdání,že i oni některé z těchto radovánek vskutku za hru považují.Je ovšem třeba mít na paměti,že skutečným herním partnerem bývá vesměs zase člověk,nikoli kůň.Tvůrcem,vyzyvatelem a řídícím jedincem her je téměř bezvýhradně člověk,a kůň nemívá možnost projevit se více než jako živé sportovní či estetické náčiní.Zapomeňme na chvíli na lidské představy o hře a pojďme si hrát jako koně.....
Začněme tradičně teorií.Čas od času se na světovém kolbišti biologických věd vyskytne článek či kniha hledající odpověď na otázky,proč a jak se něco jako hravé chování nejenže vůbec připletlo přírodnímu výběru do cesty,ale ,,oslovilo jej“natolik,že je dodnes nedílnou součástí repertoáru chování nepřeberného množství zejména savčích druhů.Nenajdeme snad v živočišné říši jiné chování,tak četně a rozmanitě zastoupené,které jedinci očividně nepřináší přímý,,materiální“užitek.Ať se hravé chování vzalo,kde se vzalo,hrající si jedinci v dlouhodobém měřítku zjevně lépe přežívají a reprodukčně prospívají.O evoluční úspěšnosti hry tedy není pochyb,byť otázka,k čemu hra slouží,na svou přesvědčivou zobecňující odpověď stále čeká.Nezměrná bohatost a proměnlivost hravých projevů mezi druhy,jedinci i během života jedinců naznačuje různý specifický význam hry pro příslušníky jednotlivých živočišných druhů v různém věku,případně různého pohlaví.Herní projevy mají na druhou stranu mezidruhově nápadně mnoho společných rysů,proto různí autoři nabídli řadu obecných hypotéz o ,,smyslu hry“.K tradičním vysvětlením,jako je trénink pohybových dovedností,odhadování vlastních schopností a možností nebo metamorfóza-přetváření,,dětského“ chování mláďat na chování ,,dospělého“,přibylo nedávno další, ,,trénink nečekaného“(Špinka a kol.,Q.Rev.Biol.2001).Podle této teorie si mláďata při hře nacvičují ,jak se zachovat v náhlých a neobvyklých situacích,do kterých se někdy v budoucnu mohou dostat a ze kterých by nemusela vyváznout se zdravou kůži.Neznamená to,že by například kuře trénovalo útěk či vyjednávání v situaci,až se na ně v letním parnu při snášení vejce zřítí kurník,nebo se v záchvatu náměsíčnosti zatoulá do kurního hnízda.Mláďata se bezpečnou hrou učí mnohem obecnějším dovednostem-jak se emocionálně vyrovnat s okamžikem překvapení ,náhlou ztrátou sebekontroly a změnou podmínek,jak rychle zareagovat na nepředvídatelné podněty (napadení protivníkem,predátorem,či jiné ohrožení),jak se vypořádat s momentálním nevýhodným postavením těla ,ztrátou rovnováhy ,orientace či dalších informací o světě a situaci,jak reagovat na změnu chování protivníka či predátora apod.Zjednodušeně řečeno,učí se umění nezpanikařit a improvizovat,aby přežila v situacích ,kdy je v lidském měřítku infarkt či nervové zhroucení považováno za odpovídající formu odezvy organismu.
Hra na definice...
Procházka vědeckou literaturou o hravém chování vyvolává dojem,že jednotlivé hypotézy o funkci hry se vzájemně nevylučují,a jakákoli další jen trochu logická bude nejspíš rovněž pravdivá.Vědcům jako by se v tomto případě nedostávalo hravosti a nadhledu,možná proto rozvernost a barevnost hravého chování stále úspěšně brání byť jen zpacifikovat hru do kýžených mantinelů suché vědecké definice.Máme-li přeci jen hru uchopit do jednoho odstavce,napišme ,že hra je příjemný a zřejmě i efektivní způsob přípravy mláďat na budoucí život,vyznačující se následujícími ,,příznaky“:hra bývá nabitá emocemi-vzrušující a napínavá,díky směsicí překvapení,nebezpečí,nejistoty,nedůvěry,odvahy ,sebedůvěry a dalších ingrediencí;vzdor tomu je uvolněná,neboť je plně v ,,rukou“hrajícího si jedince a odehrává se v bezpečném a známém prostředí,,domova“a rodičovského dohledu;hra je aktérovi příjemná;v době,kdy se i filosofové smiřují s tím,že zvířata pociťují více emocí než bolest a strach,můžeme bez ostychu napsat,že hra přináší uspokojivé pocity radosti a zábavy nejen hrajícím si lidem.Nejspíš právě prostá radost ze hry a dobrá nálada jsou oním přímým nemateriálním (a těžko měřitelným)užitkem a odměnou za ,,prohranou“energii.Hra není jen důležitou součástí život mláďat ,je i vítaným zpestřením života dospělých.Zvířata si hrají téměř kdykoli se jim naskytne příležitost .V těžkých přírodních a životních podmínkách hry výrazně ubývá.Hra není životně nezbytným chováním jako třeba dýchání nebo příjem potravy,ovšem jjeí nedostatek obvykle doprovází horší kvalitu a úspěšnost života .Nízká frekvence či absence hry je obecně příjímáme jako indikátor nevýhodných a chudých podmínek umělých chovů.
Halí belí,hříbata v zelí...
Podorbný popis herních projevů hříbat by podstatně přesáhl rozsah tohoto článku.Například Sue McDonnellová mu ve svém atlase chování koní věnuje 57 z 350 stran textu a obrázků(A Practical Field Guide to Horse Behavior,vyd.The Blood-Horse ,In.2003),více prostoru patří jen vzájemným interakcím mezi hřebci.Hravým čtenářům vřelé doporučuji porovnat,jak se jejich vlastní pozorování a terminologie,tedy ono různé oždibování,oňuchávání,ohryzávání třepání s předměty,pohazování hlavou ,končetinami či tělem,vzpínání ,tajtrdlíkování,honění či škádlení a oťukávání jiných hříbat nebo člověka a nespočet dalších shodují například právě s touto knihou(po jazykové stránce zatím stále jen jako lekce angličtiny).Hříbata si hrají již v prvních hodinách života.Přestože jednotliví autoři tíhnou k vlastnímu členění hry a nazývání těchto celků různými jmény,obvykle příliš nevybočují z členění na hrypohybové nebo s předmětem,a podle počtu účastníků na solitérní (hříbě si hraje samo)a sociální (vzájemná hra dvou i více koní).Tyto kategorie se mohou vzájemně prolínat.Společenské hry mohou být kontaktní i nekontaktní,a to jak pohybové(honičky,hravé souboje),tak s předmětem (vložte do ohrady s hříbaty nebo dorostenci libovolný bezpečný předmět a uvidíte).Ve hře hříbat lze spatřit předobraz prakticky jakéhokoli chování v dospělosti(potravního,sociálního,sexuálního atd.).
V prvních dnech života si hříbě hraje téměř výhradně s matkou,která trpělivě a více méně pasivně snáší různé oždibování hřívy či ocasu a zpočátku nepříliš šetrné okusování či okopávání nejrůznějších částí těla.Matka hříbě učí důležitému společenskému chování-tzv.groomingu(vzájemné péči o srst).Dochází k tomu zhruba po druhém týdnu života,když hříbě dostatečně zjemní svůj přístup k matce jako hračce (McGreevy:Equine Behavior:A Guide for Veterinarians and Equine Scientists,vyd.Saunders-Elsevier 2004).Pohybové hry ,,s vlastním tělem“se objevují prakticky ve chvíli ,kdy se hříbě postaví na nohy.Hry s matkou a solitérní pohybové hry jsou typické pro první týdny života hříběte.Četnost těchto her s přibývajícím věkem a dovednostmi hříběte klesá,zhruba v jednom měsíci věku přebírá štafetu důležitosti hra s vrstevníky a dorostenci v rodné skupině (Tylerová,Anim.Behav.Monogr.1972).Hříbata velmi často vytvářejí přátelské svazky s jiným hříbětem.V těchto párech (vyjímečně trojicích ) se odehrává většina hry a groomingu.Páry mohou tvořit jak hříbata stejného,tak různého pohlaví.Četnost hry se většinou u klisniček a hřbečků neliší,jen repertoár bývá odlišný.Klisničky se nej častěji oddávají pohybovým hrám a groomingu.Hřebečci se častěji než malé dámy věnují hravým soubojům a tzv.pokládání (naskakování na jiná hříbata,matky,případně další klisny,ne nepodobné vzeskokům dospělých hřebců na klisny za účelem rozmnožování).Hravé souboje mohou z pohledu člověka vypadat nebezpečně ,zřídkakdy při nich však dojde ke zranění,obdobně jako u jiných her.Rozlišit hravé souboje od těch vážně míněných lze podle kontextu (boj dospělých řebců v přítomnosti klisen s pravděpodobností hraničící s jistotou hrou nebude) i ,,technického provedení“-skutečné soubojejsou rychlejší,tvrdší ,uši soupeřů jsou položeny vzad a přitisknuté k šijí.Hra,,s předmětem“zahrnuje nepřeberné množství velmi nápadité manipulace a pohazování s klacíky,kameny,trávou,novobě i částmi stájového zařízení nebo předměty osobního vlastnictví lidí-příklady jistě doplní laskavý čtenář snadno sám.Můj žebříček nejvděčnějších hříběcích,,hraček“vedou pláštěnka do deště a osoby pozorovatelů hříběcího chování.Ovlivnila hravé chování koní domestikace a omezení životních podmínek?Jak si hrát s koňmi?Může být vztah mezi člověkem a koněm založen na hře a přátelství?Jak na hře postavit výuku koně pracovním dovednostem?K těmto a dalším otázkám se vrátíme v některém z následujících článků.Příště zahájíme poslední velký celek v chování koní,týkající se vztahu lidí a koní,pracovní ho využití koní a jejich welfare(životní pohody v chovech).
Zdroj:časopis Jezdectví
Komentáře
Přehled komentářů
Ukic
gardiner till burspraksfonster aresgrb.se
(aresgrb.se, 12. 7. 2020 6:36)
Hi there excellent website! Does running a blog such as this require a great deal of work? I have virtually no expertise in programming but I had been hoping to start my own blog in the near future. Anyways, if you have any suggestions or techniques for new blog owners please share. I know this is off subject but I simply had to ask. Cheers! tarsu.aresgrb.se/advice-girlfriends/gardiner-till-bursprksfoenster.php gardiner till burspraksfonster
kombinera voltaren gel och ipren aresgrb.se
(aresgrb.se, 12. 7. 2020 3:00)
Great post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Very helpful info particularly the last part :) I care for such info a lot. I was looking for this certain information for a very long time. Thank you and good luck. erur.aresgrb.se/beauty/kombinera-voltaren-gel-och-ipren.php kombinera voltaren gel och ipren
kinderziektes uitslag aresgrb.se
(aresgrb.se, 11. 7. 2020 23:23)
Hi, everything is going well here and ofcourse every one is sharing data, that's in fact good, keep up writing. comph.aresgrb.se/travels/kinderziektes-uitslag.php kinderziektes uitslag
ta bort gellack hemma aresgrb.se
(aresgrb.se, 11. 7. 2020 19:46)I've been browsing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It's pretty worth enough for me. In my view, if all website owners and bloggers made good content as you did, the net will be a lot more useful than ever before. rohwe.aresgrb.se/for-men/ta-bort-gellack-hemma.php ta bort gellack hemma
arla riven ost aresgrb.se
(aresgrb.se, 11. 7. 2020 16:07)
Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I have truly enjoyed browsing your blog posts. After all I'll be subscribing to your rss feed and I hope you write again very soon! gueco.aresgrb.se/beautiful-things/arla-riven-ost.php arla riven ost
protege transpiration aisselles aresgrb.se
(aresgrb.se, 11. 7. 2020 12:33)
It's remarkable designed for me to have a website, which is beneficial designed for my know-how. thanks admin anfor.aresgrb.se/beautiful-things/protege-transpiration-aisselles.php protege transpiration aisselles
smarta i testikkel aresgrb.se
(aresgrb.se, 11. 7. 2020 8:58)
Quality articles or reviews is the key to be a focus for the users to go to see the site, that's what this site is providing. iccas.aresgrb.se/travels/smaerta-i-testikkel.php smarta i testikkel
spanningar i huvudet aresgrb.se
(aresgrb.se, 11. 7. 2020 5:24)
Hello! This is kind of off topic but I need some help from an established blog. Is it difficult to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast. I'm thinking about making my own but I'm not sure where to start. Do you have any ideas or suggestions? Many thanks baghp.aresgrb.se/decorations/spaenningar-i-huvudet.php spanningar i huvudet
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98
'uilbsc<'">NIYAxF
(eeDt, 12. 7. 2020 8:20)