Jak si hrají koně s koňmi
ETOLOGIE
Jak si hrají koně s koňmi
Jedno z minulých Jezdectví bylo věnováno hrám,které člověk při pohledu na své koňské souputníky vymyslel k povyražení svému .Co na to koně?Řada z nich přinejmenším budí zdání,že i oni některé z těchto radovánek vskutku za hru považují.Je ovšem třeba mít na paměti,že skutečným herním partnerem bývá vesměs zase člověk,nikoli kůň.Tvůrcem,vyzyvatelem a řídícím jedincem her je téměř bezvýhradně člověk,a kůň nemívá možnost projevit se více než jako živé sportovní či estetické náčiní.Zapomeňme na chvíli na lidské představy o hře a pojďme si hrát jako koně.....
Začněme tradičně teorií.Čas od času se na světovém kolbišti biologických věd vyskytne článek či kniha hledající odpověď na otázky,proč a jak se něco jako hravé chování nejenže vůbec připletlo přírodnímu výběru do cesty,ale ,,oslovilo jej“natolik,že je dodnes nedílnou součástí repertoáru chování nepřeberného množství zejména savčích druhů.Nenajdeme snad v živočišné říši jiné chování,tak četně a rozmanitě zastoupené,které jedinci očividně nepřináší přímý,,materiální“užitek.Ať se hravé chování vzalo,kde se vzalo,hrající si jedinci v dlouhodobém měřítku zjevně lépe přežívají a reprodukčně prospívají.O evoluční úspěšnosti hry tedy není pochyb,byť otázka,k čemu hra slouží,na svou přesvědčivou zobecňující odpověď stále čeká.Nezměrná bohatost a proměnlivost hravých projevů mezi druhy,jedinci i během života jedinců naznačuje různý specifický význam hry pro příslušníky jednotlivých živočišných druhů v různém věku,případně různého pohlaví.Herní projevy mají na druhou stranu mezidruhově nápadně mnoho společných rysů,proto různí autoři nabídli řadu obecných hypotéz o ,,smyslu hry“.K tradičním vysvětlením,jako je trénink pohybových dovedností,odhadování vlastních schopností a možností nebo metamorfóza-přetváření,,dětského“ chování mláďat na chování ,,dospělého“,přibylo nedávno další, ,,trénink nečekaného“(Špinka a kol.,Q.Rev.Biol.2001).Podle této teorie si mláďata při hře nacvičují ,jak se zachovat v náhlých a neobvyklých situacích,do kterých se někdy v budoucnu mohou dostat a ze kterých by nemusela vyváznout se zdravou kůži.Neznamená to,že by například kuře trénovalo útěk či vyjednávání v situaci,až se na ně v letním parnu při snášení vejce zřítí kurník,nebo se v záchvatu náměsíčnosti zatoulá do kurního hnízda.Mláďata se bezpečnou hrou učí mnohem obecnějším dovednostem-jak se emocionálně vyrovnat s okamžikem překvapení ,náhlou ztrátou sebekontroly a změnou podmínek,jak rychle zareagovat na nepředvídatelné podněty (napadení protivníkem,predátorem,či jiné ohrožení),jak se vypořádat s momentálním nevýhodným postavením těla ,ztrátou rovnováhy ,orientace či dalších informací o světě a situaci,jak reagovat na změnu chování protivníka či predátora apod.Zjednodušeně řečeno,učí se umění nezpanikařit a improvizovat,aby přežila v situacích ,kdy je v lidském měřítku infarkt či nervové zhroucení považováno za odpovídající formu odezvy organismu.
Hra na definice...
Procházka vědeckou literaturou o hravém chování vyvolává dojem,že jednotlivé hypotézy o funkci hry se vzájemně nevylučují,a jakákoli další jen trochu logická bude nejspíš rovněž pravdivá.Vědcům jako by se v tomto případě nedostávalo hravosti a nadhledu,možná proto rozvernost a barevnost hravého chování stále úspěšně brání byť jen zpacifikovat hru do kýžených mantinelů suché vědecké definice.Máme-li přeci jen hru uchopit do jednoho odstavce,napišme ,že hra je příjemný a zřejmě i efektivní způsob přípravy mláďat na budoucí život,vyznačující se následujícími ,,příznaky“:hra bývá nabitá emocemi-vzrušující a napínavá,díky směsicí překvapení,nebezpečí,nejistoty,nedůvěry,odvahy ,sebedůvěry a dalších ingrediencí;vzdor tomu je uvolněná,neboť je plně v ,,rukou“hrajícího si jedince a odehrává se v bezpečném a známém prostředí,,domova“a rodičovského dohledu;hra je aktérovi příjemná;v době,kdy se i filosofové smiřují s tím,že zvířata pociťují více emocí než bolest a strach,můžeme bez ostychu napsat,že hra přináší uspokojivé pocity radosti a zábavy nejen hrajícím si lidem.Nejspíš právě prostá radost ze hry a dobrá nálada jsou oním přímým nemateriálním (a těžko měřitelným)užitkem a odměnou za ,,prohranou“energii.Hra není jen důležitou součástí život mláďat ,je i vítaným zpestřením života dospělých.Zvířata si hrají téměř kdykoli se jim naskytne příležitost .V těžkých přírodních a životních podmínkách hry výrazně ubývá.Hra není životně nezbytným chováním jako třeba dýchání nebo příjem potravy,ovšem jjeí nedostatek obvykle doprovází horší kvalitu a úspěšnost života .Nízká frekvence či absence hry je obecně příjímáme jako indikátor nevýhodných a chudých podmínek umělých chovů.
Halí belí,hříbata v zelí...
Podorbný popis herních projevů hříbat by podstatně přesáhl rozsah tohoto článku.Například Sue McDonnellová mu ve svém atlase chování koní věnuje 57 z 350 stran textu a obrázků(A Practical Field Guide to Horse Behavior,vyd.The Blood-Horse ,In.2003),více prostoru patří jen vzájemným interakcím mezi hřebci.Hravým čtenářům vřelé doporučuji porovnat,jak se jejich vlastní pozorování a terminologie,tedy ono různé oždibování,oňuchávání,ohryzávání třepání s předměty,pohazování hlavou ,končetinami či tělem,vzpínání ,tajtrdlíkování,honění či škádlení a oťukávání jiných hříbat nebo člověka a nespočet dalších shodují například právě s touto knihou(po jazykové stránce zatím stále jen jako lekce angličtiny).Hříbata si hrají již v prvních hodinách života.Přestože jednotliví autoři tíhnou k vlastnímu členění hry a nazývání těchto celků různými jmény,obvykle příliš nevybočují z členění na hrypohybové nebo s předmětem,a podle počtu účastníků na solitérní (hříbě si hraje samo)a sociální (vzájemná hra dvou i více koní).Tyto kategorie se mohou vzájemně prolínat.Společenské hry mohou být kontaktní i nekontaktní,a to jak pohybové(honičky,hravé souboje),tak s předmětem (vložte do ohrady s hříbaty nebo dorostenci libovolný bezpečný předmět a uvidíte).Ve hře hříbat lze spatřit předobraz prakticky jakéhokoli chování v dospělosti(potravního,sociálního,sexuálního atd.).
V prvních dnech života si hříbě hraje téměř výhradně s matkou,která trpělivě a více méně pasivně snáší různé oždibování hřívy či ocasu a zpočátku nepříliš šetrné okusování či okopávání nejrůznějších částí těla.Matka hříbě učí důležitému společenskému chování-tzv.groomingu(vzájemné péči o srst).Dochází k tomu zhruba po druhém týdnu života,když hříbě dostatečně zjemní svůj přístup k matce jako hračce (McGreevy:Equine Behavior:A Guide for Veterinarians and Equine Scientists,vyd.Saunders-Elsevier 2004).Pohybové hry ,,s vlastním tělem“se objevují prakticky ve chvíli ,kdy se hříbě postaví na nohy.Hry s matkou a solitérní pohybové hry jsou typické pro první týdny života hříběte.Četnost těchto her s přibývajícím věkem a dovednostmi hříběte klesá,zhruba v jednom měsíci věku přebírá štafetu důležitosti hra s vrstevníky a dorostenci v rodné skupině (Tylerová,Anim.Behav.Monogr.1972).Hříbata velmi často vytvářejí přátelské svazky s jiným hříbětem.V těchto párech (vyjímečně trojicích ) se odehrává většina hry a groomingu.Páry mohou tvořit jak hříbata stejného,tak různého pohlaví.Četnost hry se většinou u klisniček a hřbečků neliší,jen repertoár bývá odlišný.Klisničky se nej častěji oddávají pohybovým hrám a groomingu.Hřebečci se častěji než malé dámy věnují hravým soubojům a tzv.pokládání (naskakování na jiná hříbata,matky,případně další klisny,ne nepodobné vzeskokům dospělých hřebců na klisny za účelem rozmnožování).Hravé souboje mohou z pohledu člověka vypadat nebezpečně ,zřídkakdy při nich však dojde ke zranění,obdobně jako u jiných her.Rozlišit hravé souboje od těch vážně míněných lze podle kontextu (boj dospělých řebců v přítomnosti klisen s pravděpodobností hraničící s jistotou hrou nebude) i ,,technického provedení“-skutečné soubojejsou rychlejší,tvrdší ,uši soupeřů jsou položeny vzad a přitisknuté k šijí.Hra,,s předmětem“zahrnuje nepřeberné množství velmi nápadité manipulace a pohazování s klacíky,kameny,trávou,novobě i částmi stájového zařízení nebo předměty osobního vlastnictví lidí-příklady jistě doplní laskavý čtenář snadno sám.Můj žebříček nejvděčnějších hříběcích,,hraček“vedou pláštěnka do deště a osoby pozorovatelů hříběcího chování.Ovlivnila hravé chování koní domestikace a omezení životních podmínek?Jak si hrát s koňmi?Může být vztah mezi člověkem a koněm založen na hře a přátelství?Jak na hře postavit výuku koně pracovním dovednostem?K těmto a dalším otázkám se vrátíme v některém z následujících článků.Příště zahájíme poslední velký celek v chování koní,týkající se vztahu lidí a koní,pracovní ho využití koní a jejich welfare(životní pohody v chovech).
Zdroj:časopis Jezdectví
Komentáře
Přehled komentářů
скидки до 20 % на поисковое https://seorussian.ru - продвижение сайтов в москве, петербурге и других регионах. оплата — по факту за раскрутку интернет-сайта в поисковых системах. особый акцент — на увеличении продаж у каждого клиента на каждый вложенный в seo рубль! - https://seorussian.ru - seorussian.ru
【揚歌-教學麥克風直營店】官方線上購物網站─JM-180B有線麥克風擴音器│無線麥克風擴音器│揚歌小蜜蜂│專營教學麥克風及教學擴音器
(RonnieAgots, 29. 8. 2019 5:10)
【揚歌-教學麥克風直營店】官方線上購物網站─JM-180B有線麥克風擴音器│無線麥克風擴音器│揚歌小蜜蜂│專營教學麥克風及教學擴音器
https://mic-shop.com/
【揚歌-教學麥克風直營店】官方線上購物網站─JM-180B有線麥克風擴音器│無線麥克風擴音器│揚歌小蜜蜂│專營教學麥克風及教學擴音器
(Keithjuise, 28. 8. 2019 20:32)
【揚歌-教學麥克風直營店】官方線上購物網站─JM-180B有線麥克風擴音器│無線麥克風擴音器│揚歌小蜜蜂│專營教學麥克風及教學擴音器
https://mic-shop.com/
台灣運動彩-免費賠率比較
(Leonardskect, 27. 8. 2019 17:49)
台灣運動彩-免費賠率比較
https://free.tw-sportslottery.com/
【揚歌-教學麥克風直營店】官方線上購物網站─JM-180B有線麥克風擴音器│無線麥克風擴音器│揚歌小蜜蜂│專營教學麥克風及教學擴音器
(Michaelrah, 25. 8. 2019 23:45)
【揚歌-教學麥克風直營店】官方線上購物網站─JM-180B有線麥克風擴音器│無線麥克風擴音器│揚歌小蜜蜂│專營教學麥克風及教學擴音器
https://mic-shop.com/
Free Bitcoin
(quickchainDon, 22. 8. 2019 20:27)
Grow your bitcoins by 10% per 2 days.
Profit comes to your btc wallet automatically.
Try https://quickchain.cc
it takes 2 minutes only and let your btc works for you!
Guaranteed by the blockchain technology!
Can you help me out? :-c
(Aaronnom, 21. 8. 2019 7:51)
I like everything you post. You've done great job
https://writeessaysformoneyonline.blogspot.com
Купить или продать Дедик, RDP, все это Вы можите сделать на Форуме Творческая Лаборатория DedicateT
(YonqsaX, 20. 8. 2019 22:26)
Хак Форум Творческая Лаборатория DedicateT
b12 symptomen
(b12 symptomen, 19. 8. 2019 5:40)
Hello there, I found your site by the use of Google even as looking for a comparable subject, your website got here up, it appears great. I've bookmarked it in my google bookmarks.
Hi there, just become alert to your weblog through Google, and found that it is truly informative. I'm gonna be careful for brussels. I'll appreciate in the event you continue this in future. Numerous people will be benefited out of your writing. Cheers! b12 symptomen linc.awombud.be/map12.php b12 symptomen
Where I can get XEvil?
(Sharoncrosy, 10. 5. 2019 17:57)
Hello...
Where I can get XEvil 4.0 for free?
Thanks
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98
Продвижение сайтов
(SEOcex, 1. 9. 2019 6:07)